Nieuws

Stand van Werven 2018: Krappe arbeidsmarkt beheerst agenda’s van wervingsprofessionals

Het verleiden van talentvolle mensen wordt als grootste uitdaging gezien.

Dat de arbeidsmarkt krap is, merken we al geruime tijd. Met name wervingsprofessionals lijken dit in 2018 aan te voelen: 93% van de wervingsprofessionals geeft aan dat dit onderwerp de eigen agenda zal beheersen komend jaar. Daarbij blijkt dat de schaarsteproblemen de langere termijnvisie overrulen. Zo zien we een daling in het belang van strategische zaken zoals talent management (-4%) en strategische personeelsplanning (-2%), en geven recruiters steeds vaker aan dat het verbinden van talent steeds belangrijker wordt, steeds meer van belang wordt in deze huidige krappe markt. Dit blijkt uit het onderzoek De Stand van Werven 2018 dat begin dit jaar werd uitgevoerd door Intelligence Group in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie onder 245 recruiters en wervingsspecialisten in Nederland.

Krappe arbeidsmarkt hoog op agenda van wervingsprofessionals
Uit het onderzoek blijkt dat net als in 2017 krapte en schaarste de agenda van wervingsspecialisten blijven bepalen. Zo geeft 93% aan dat de schaarste de dagelijkse praktijk in hoge mate beïnvloedt, gevolgd door sociale media 69% en de AVG-wetgeving (62%). Daarmee lijken deze onderwerpen de strategische vraagstukken, zoals talent management en strategische personeelsplanning, naar de achtergrond te drukken.

Het verleiden van talent grootste uitdaging
Dit dilemma van het belang van korte en lange termijndoelstellingen zien we ook terug in het verleiden van talentvolle medewerkers. Zo geeft 68% van de wervingsprofessionals aan dat het verleiden van goede mensen de grootste uitdaging is in 2018. Wat opvalt, is dat LinkedIn als het meest gebruikte wervingsmiddel wordt gezien, terwijl het verleiden van talent in deze krappe arbeidsmarkt een actievere benadering vereist. De kunst is om de kandidaat actief te benaderen en in te zetten op datagedreven wervingsmiddelen, zoals het DoelgroepenDashboard, en in te spelen op de behoeften en wensen van de doelgroep.

Vacatureteksten spelen een steeds grotere rol bij het verleiden van talent
Wat verder blijkt, is dat het inspelen op de wensen van de doelgroep steeds vaker gebeurt via vacatureteksten. Zo geeft 64% van de wervingsprofessionals aan dat het verbeteren van vacatureteksten de grootste prioriteit heeft binnen de eigen afdeling. Hiervoor kunnen toolings zoals de VacatureVerbeteraar voor ingezet worden. Zeker gezien het feit dat bijna driekwart van de wervingsprofessionals aangeeft dat data in 2018 een grotere rol speelt. Vooral bureaus (meer dan corporates) werven in het heden door vaker data in te zetten om vacatureteksten te verbeteren en om talent te vinden, te verleiden en te verrassen.

Verbinden van goed personeel wordt steeds belangrijker
Naast het verleiden, geven wervingsprofessionals ook aan dat het verbinden van talentvolle medewerkers steeds belangrijker wordt. Dit wordt in 2018 vooral gedaan door meer in te zetten op ‘candidate experience’ en ‘employer branding’: het positief verrassen van het (potentiële) talent, in elk contactmoment tussen kandidaat en werkgever. Dit is onder meer ook terug te zien aan de stijging van ‘onboarding activiteiten’ onder wervingsprofessionals en aan het feit dat de 'employee journey' steeds belangrijker wordt.

Meer informatie?
Voor meer informatie over dit onderzoek kunt u contact opnemen met Intelligence Group of de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Voor het volledige rapport verwijzen wij u naar: De Stand van Werven 2018.

Wilt u meer informatie over actuele informatie over uw doelgroep om deze te vinden en te verleiden?
Wij denken graag met u mee! Op basis van onze unieke database beschikken wij over alle relevante data van zowel de vraag als aanbodzijde van de markt om u van informatie te voorzien voor uw wervingsvraagstukken. Zo heeft u met het DoelgroepenDashboard de mogelijkheid om in real-time inzicht te krijgen in de belangrijkste datapunten van uw doelgroep, zoals de wervingshaalbaarheid, pullfactoren, schaarste (per regio), oriëntatiekanalen etc. Informatie waarmee u intern uitstekend de verwachtingen kunt managen, wervingscampagnes vorm kan geven en vacatureteksten kan schrijven.

Bekijk hier een korte demo van het DoelgroepenDashboard.

🍪 Uw cookies zijn niet geaccepteerd

Op deze plaats wordt normaal een dynamische element getoond, zoals bijvoorbeeld een video. Omdat u uw cookies niet geaccepteerd hebt, kunnen we dat helaas (nog) niet doen. Accepteer snel alle cookies onderaan in de cookiemelding of op onze cookiepagina.

IFrame

Voor meer informatie over het DoelgroepenDashboard kunt u contact met ons opnemen via info@intelligence-group.nl, door te bellen naar 088 730 2800 of door direct een demo aan te vragen.