Nieuws

Online professional hecht minder waarde aan een vast contract dan de gemiddelde Nederlander

Online professionals hebben meer de ambitie om bij start-ups te werken.

Schaars, jong en breed oriënterend op de loopbaan: dat kenmerkt de Nederlandse online professional van nu. HR- en marketingmanagers op de Nederlandse arbeidsmarkt hebben moeite om online professionals te werven en ervaren dat deze doelgroep specifieke eisen en wensen heeft. Zo blijkt de gedachte dat een vast contract bindt, niet te gelden voor deze groep: 59% van de online professionals heeft een vast contract vergeleken met 72% van de Nederlandse beroepsbevolking. Ook wordt in deze groep vaker gewerkt onder een freelance-/zzp-overeenkomst en tijdelijke contracten. Bovendien geven online professionals de voorkeur aan de flexibiliteit en veranderlijkheid van een startup of een klein bedrijf. Dit blijkt uit de ‘Arbeidsmarktmonitor Online Professionals 2018’ uitgevoerd door Intelligence Group en Schaal X.

Jonge en flexibele groep
Uit het onderzoek blijkt dat ruim tweederde van de online professionals jonger dan 40 jaar is en dat deze groep minder waarde hecht aan een vast contract. Van de online professionals heeft 18% een freelance of zzp-overeenkomst in tegenstelling tot 6% van de Nederlandse beroepsbevolking. Door deze flexibele contracten zijn zij veel in beweging op de arbeidsmarkt en worden ze veel benaderd: 62% van de online professionals in loondienst wordt vier keer of vaker per jaar benaderd voor een baan en 16% zelfs minimaal één keer per week. Als deze groep benaderd wordt, blijkt dat ze de voorkeur hebben voor e-mail (59%) en LinkedIn (54%).

Ranking

Medium

Percentage dat via dit medium benaderd wilt worden

1

E-mail

59%

2

LinkedIn

54%

3

Persoonlijk (face to face)

18%

4

Telefonisch

14%

5

Via WhatsApp / sms

10%

Online professional heeft de ambitie om bij een start-up te werken
De meeste online professionals in loondienst gaan het liefst aan de slag bij een middelgroot bedrijf (47%), hoewel bijna een kwart geen voorkeur uitspreekt. Ten opzichte van het gemiddelde van de Nederlandse beroepsbevolking in loondienst, is er onder online professionals meer ambitie om bij start-ups te werken (15% t.o.v. 7%). Dit feit wijst er opnieuw op dat online professionals niet zozeer gericht zijn op de vastheid en betrouwbaarheid van een groot bedrijf, maar dat zij juist de voorkeur geven aan de flexibiliteit en veranderlijkheid van een startup of een klein bedrijf. Gemiddeld is de online professional bereid om maximaal 49 minuten te reizen om van huis op het werk te komen. 

Voor meer informatie over het onderzoek naar de online professional van nu kunt u contact opnemen met Intelligence Group of SchaalX. Voor het volledige rapport verwijzen wij u graag naar: de ‘Arbeidsmarktmonitor Online Professionals 2018’

Wilt u meer informatie over (specifieke) doelgroep analyses?
Voor meer informatie over doelgroep analyses kunt u contact opnemen met Intelligence Group via info@intelligence-group.nl of door te bellen naar 088 730 2800. We zullen samen met u kijken wat de beste oplossing is voor uw wervingsvraagstuk. Zo kunt u met de Talent Analytics diepgaand inzicht krijgen in alle cruciale doelgroepinformatie die de basis zijn voor succesvolle arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en arbeidsmarktbewerking d.m.v. een rapport. Of heeft u met het DoelgroepenDashboard de mogelijkheid om in real-time inzicht te krijgen in de belangrijkste datapunten van uw doelgroep, zoals de wervingshaalbaarheid, pullfactoren, schaarste (per regio), oriëntatiekanalen etc. Informatie waarmee u intern uitstekend de verwachtingen kunt managen. Bekijk een korte demo van het DoelgroepenDashboard.

🍪 Uw cookies zijn niet geaccepteerd

Op deze plaats wordt normaal een dynamische element getoond, zoals bijvoorbeeld een video. Omdat u uw cookies niet geaccepteerd hebt, kunnen we dat helaas (nog) niet doen. Accepteer snel alle cookies onderaan in de cookiemelding of op onze cookiepagina.