Nieuws

Brabantse (tech)bedrijven populair onder bèta-talent

Commerciële bedrijven winnen van non-profit organisaties onder hoogopgeleide starters.

In het zuiden gevestigde (tech)bedrijven in Nederland zijn populair onder bèta-talent. Zo zien we dat bètastudenten en -starters met name bij bedrijven als ASML (1), DSM (3), Philips (4) en Vanderlande (7) zouden willen werken. Dit blijkt uit de meest recente resultaten van het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek dat is gehouden in vervolg op eerdere publicaties in het kader van de Meest Favoriete Werkgevers onder de Nederlandse beroepsbevolking en bijbaners in Nederland. Uit het onderzoek onder 6.472 studenten/starters met een hbo- en of wo-niveau blijkt verder dat grote corporates, zoals ING (1), KLM (2) en Unilever (4), erg populair zijn onder hoogopgeleide starters. Vrouwen geven relatief vaker dan mannen aan het begin van hun carrière de voorkeur aan non-profit werkgevers, zoals Het Rijk (1), het UMC Utrecht (4) en de GGZ (5).

 

ASML nummer 1 onder bèta-talent in Nederland

Met name Eindhovense bedrijven beheersen de lijst van Meest Favoriete Werkgever onder studenten met een studie in de richting Bouw of Informatica/ICT, Techniek, Wiskunde of Natuurwetenschappen. Zo neemt ASML de nummer één positie in, DSM de derde en Philips de vierde plaats. Met vier zuidelijke (tech)bedrijven in de top-tien is het duidelijk dat deze bedrijven erg in trek zijn.

Top-10 Meest Favoriete Werkgever voor bèta-talent:

  1. ASML
  2. Akzo Nobel
  3. DSM
  4. Philips
  5. Unilever
  6. Google
  7. Vanderlande
  8. Coolblue
  9. Rabobank
  10. Shell

Bron: Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van Intelligence Group (n = 544)

 

Commerciële bedrijven populair onder hoogopgeleide starters

Waar de grote commerciële bedrijven duidelijk niet zichtbaar waren in de eerdere lijst met Meest Favoriete Werkgevers onder de Nederlandse beroepsbevolking, zien we dat deze organisaties wel populair zijn onder hoogopgeleide starters met maximaal 2 jaar werkervaring. Onder hbo en of wo geschoolde starters wordt ING als Meest Favoriete Werkgever gezien gevolgd door KLM, Unilever, Rabobank, Shell, Google, Bol.com, Coolblue en Heineken. Met enkel Het Rijk als non-profit organisatie in deze top-10 wordt het duidelijk dat hoogopgeleide starters de voorkeur geven aan een commerciële organisatie aan het begin van hun carrière.

Top-10 Meest Favoriete Werkgever voor hoogopgeleide starters:

  1. ING
  2. KLM
  3. Het Rijk
  4. Unilever
  5. Rabobank
  6. Shell
  7. Google
  8. Bol.com
  9. Coolblue
  10. Heineken

Bron: Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van Intelligence Group (n = 1182)

 

Non-profit organisaties populair onder hoogopgeleide vrouwelijke starters en studenten

Onder vrouwelijke starters en studenten met een hbo en of wo opleiding blijkt Het Rijk erg populair te zijn gevolgd door Unilever, KLM, het UMC Utrecht en de GGZ. Met zes non-profit organisaties in de top-10 (Het Rijk, het UMC Utrecht, de GGZ, de GGD, het Ministerie van Buitenlandse Zaken en het Radboud UMC) valt het op dat vrouwelijke starters/studenten de voorkeur geven aan een non-profit organisatie om hun carrière te beginnen, waar bij mannen alleen Het Rijk (3) en Defensie (10) in het top-10 rijtje naar voren komen.

Top-10 Meest Favoriete Werkgever onder hoogopgeleide vrouwelijke starters en studenten:

  1. Het Rijk
  2. Unilever
  3. KLM
  4. UMC Utrecht
  5. GGZ
  6. GGD
  7. Rabobank
  8. Ministerie van Buitenlandse Zaken
  9. PwC
  10. Radboud UMC

Bron: Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van Intelligence Group (n = 1851)


Top-10 Meest Favoriete Werkgever onder hoogopgeleide mannelijke starters en studenten:

  1. Rabobank
  2. Philips
  3. Het Rijk
  4. ING
  5. Unilever
  6. Shell
  7. Google
  8. ASML
  9. Heineken
  10. Defensie

Bron: Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van Intelligence Group (n = 911)

 

Technische verantwoording

Het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) is een continu onderzoek dat sinds 2003 elk kwartaal wordt afgenomen onder circa 4.000 unieke respondenten. Op jaarbasis worden minimaal 16.000 personen ondervraagd die representatief zijn voor de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking (de NBB inclusief studenten, scholieren en zzp’ers). De respondenten worden gewogen op basis van CBS-cijfers met betrekking tot opleidingsniveau, geslacht, leeftijd, regio en onderwijsvolgend versus niet-onderwijsvolgend. De gestelde vraag luidt: "Bij welke specifieke bedrijven/instellingen (uw huidige werkgever uitgezonderd) zou u het liefst willen werken (zo concreet mogelijk, dus geen branche benaming en/of algemene benaming zoals gemeenten of banken)?’’ Bovengenoemde cijfers zijn afkomstig uit het AGO van 2018.

Voor meer informatie over dit onderzoek en de resultaten kunt u contact opnemen met Intelligence Group via info@intelligence-group.nl of door te bellen naar 088 730 2800.

 

Wilt u doelgroepinformatie direct omzetten naar een effectief wervingsplan?

Met ons datagedreven Talent Wervingsplan gaan we in vier uur met u aan de slag om de data van een specifieke doelgroep te vertalen naar een concreet plan van aanpak. Bent u bijvoorbeeld geïnteresseerd in bèta-talent in de regio Zuid-Holland? Of een ICT-specialist in Noord-Brabant? En wilt u een (toekomstig) wervingsplan opzetten? Dan gaan we in een inspirerende workshop met u aan de slag: van vacatureteksten tot mediakeuze, veranderingen op de website, candidate experience tot en met sourcingsaanpak en de inzet van experts. De uitkomst is een concreet actieplan dat direct na de workshop geïmplementeerd kan worden om succesvoller te werven.

Lees hier meer over de workshop: Datagedreven Talent Wervingsplan.