Nieuws

5 datageheimen om beter te werven

Steeds vaker horen we geluiden uit het recruitmentvakgebied dat recruiters met moeite talent uit de markt weten te halen. Dit zien we ook terug in de cijfers. Zo is het aantal werklozen in januari 2018 gedaald tot 380.000 (4,2% van de Nederlands Beroepsbevolking), 11.000 werklozen minder dan in het laatste kwartaal van 2017. Daarentegen groeit het aantal openstaande vacatures al sinds 2013 en staan op dit moment meer dan twee keer zoveel vacatures open dan op het dieptepunt in 2013. Het gevolg is dat organisaties zich in allerlei bochten wringen om toch het talent te werven. Helaas vaak erg tijdrovend en zonder resultaat…

Waar het vaak aan ontbreekt, is kennis over de doelgroep en de arbeidsmarkt van deze doelgroep. Welke organisaties vragen nu het meest om uw doelgroep en wie zijn dus uw grootste concurrenten? Hoe is de verdeling junior-medior-senior binnen uw doelgroep? Hoeveel procent van uw doelgroep is actief op zoek naar een nieuwe baan? Welke aspecten vindt de doelgroep doorslaggevend in de keuze voor een nieuwe werkgever?

Al deze informatiepunten zijn cruciaal om effectief en doelgroepgericht te kunnen werven en zijn opgenomen in het DoelgroepenDashboard. Een dashboard dat meer belangrijke datapunten bevat en u eenvoudig, snel en real-time inzicht geeft in de doelgroep en de (lokale) arbeidsmarkt. Voor elk gewenst functieprofiel kunt u in het DoelgroepenDashboard in slechts een aantal minuten een doelgroepanalyse maken en zo doelgroepgericht de juiste wervingsstrategie bepalen.

Bekijk een korte Demo van het DoelgroepenDashboard.

ūüć™ Uw cookies zijn niet geaccepteerd

Op deze plaats wordt normaal een dynamische element getoond, zoals bijvoorbeeld een video. Omdat u uw cookies niet geaccepteerd hebt, kunnen we dat helaas (nog) niet doen. Accepteer snel alle cookies onderaan in de cookiemelding of op onze cookiepagina.

IFrame

De volgende 5 tips op basis van de data uit het DoelgroepenDashboard kunnen u meer handvatten bieden bij het werven:

1. Bent u bijvoorbeeld op zoek naar een junior, maar ziet u in het DoelgroepenDashboard dat slechts 5% junior is, overweeg dan of ‚Äėjunior‚Äô een noodzakelijke eis is. Misschien kunt u namelijk beter een medior werven, wetende dat meer dan de helft van de doelgroep uit medioren bestaat.

2. Is slechts 4% van de doelgroep actief op zoek naar een nieuwe baan, maar staat wel 51% open voor een nieuwe baan zonder daar zelf actief naar te zoeken? Dan is ‚Äėpost en pray‚Äô niet de juiste wervingsstrategie maar zal je moeten zorgen dat je employer brand en employer impact goed is.

Abeidsmarktactiviteit DoelgroepenDashboard

3. Echter, is het aandeel actief zoekenden in uw doelgroep wel relatief groot, zorg er dan voor dat u ‚Äėpost en pray‚Äô op de juiste manier aanpakt. Plaats uw vacatures op de websites waar uw doelgroep zoekt en besteed in deze vacatures aandacht aan de doorslaggevende pullfactoren en arbeidsvoorwaarden van de doelgroep.

Pullfactoren DoelgroepenDashboard

4. Bent u op zoek naar een verpleegster en weet u dat zij in haar vrije tijd graag op Facebook zit? Maak dan bijvoorbeeld gebruik van Geofencing en zorg dat de verpleegsters in een bepaalde straal rondom de standplaats van de vacature een advertentie op Facebook zien waarin uw vacature en organisatie zichtbaar zijn.

  • Sociale media DoelgroepenDashboard

5. Wilt u uw grootste concurrenten ontdekken? Selecteer dan de juiste regio in het dashboard en maak een bedrijfsanalyse van uw concurrenten om bijvoorbeeld te zien waar zij de vacatures plaatsen en hoelang ze erover doen om de vacatures in te vullen. Is de invultijd relatief kort? Analyseer dan eens de vacatureteksten die zij schrijven en/of plaats uw vacatures op de websites die zij ook gebruiken.

Invultijd vacatures DoelgroepenDashboard

Hoe meer doelgroepgericht de wervingsstrategie, hoe effectiever.

Meer informatie?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Inge Vuik, product owner van het DoelgroepenDashboard bij Intelligence group via inge@intelligence-group.nl of door te bellen naar 088 730 2800. Ook kunt een persoonlijke demo aanvragen waarbij Inge Vuik samen met u dit dashboard doorloopt en u laat zien hoe dit dashboard van toepassing kan zijn op uw wervingsvraagstuk.