Nieuws

4 redenen waarom het DoelgroepenDashboard zo’n succes is onder HR-professionals

Woensdag 28 maart was het zo ver. Het DoelgroepenDashboard bestaat ruim een jaar en het was tijd om het succes te vieren en de gebruikers ervan even in het zonnetje te zetten. Het afgelopen jaar hebben wij gemerkt dat wervingsprofessionals steeds meer het nut en succes ervaren van het gebruik van arbeidsmarktdata in deze kandidatenmarkt. Inmiddels kunnen wij met trots zeggen dat meer dan 150 HR-professionals het DoelgroepenDashboard inzetten om diverse wervingsvraagstukken op te lossen én om intern de juiste en actuele verwachtingen te schetsen over de arbeidsmarkt.

Dit zijn de vier redenen waarom het DoelgroepenDashboard zo’n succesfactor is gebleken voor deze HR-professionals:

  1. Data is multifunctioneel in te zetten: Waar deze groep het unaniem over eens was, is dat de data uit DoelgroepenDashboard op verschillende manieren ingezet kan worden. Waar de ene organisatie meer kijkt naar wervingshaalbaarheid, marktontwikkeling en concurrentie, kijkt de andere vooral naar manieren om de doelgroep te verleiden: wat zijn de belangrijkste pullfactoren van mijn doelgroep? Voor elke organisatie is er dus belangrijke data aanwezig waardoor het dashboard als een toevoegde waarde wordt gezien.

  2. Het dashboard biedt waardevolle input voor wervingscampagnes: Vooral het inzicht in de overwegingen (pullfactoren en arbeidsvoorwaarden) van de doelgroep zorgt ervoor dat de wervingsprofessionals beter in staat zijn om de doelgroep te verleiden in o.a. vacatureteksten of online campagnes, met meer én betere sollicitanten als gevolg! De mediakeuzen en oriëntatiekanalen werden opvallend weinig gebruikt.

  3. De data bevestigt de onderbuikgevoelens van HR-professionals: Wat duidelijk naar voren kwam, is dat wervingsprofessionals met de data hun onderbuikgevoelens bevestigen of juist nieuwe inzichten krijgen in de doelgroep. Met behulp van de data kunnen zij nu een beter en passend advies uitbrengen aan de vacaturehouder en deze ook overtuigen om anders te werven of juist meer te investeren in het wervingsprobleem.

  4. Het dashboard zorgt voor professionaliteit: Wat de groep aangaf is dat het DoelgroepenDashboard bijdraagt aan de waardering van wervingsprofessionals: ze voelen zich (meer) erkend als professional en als waardige en betere gesprekspartner in het gesprek met de vacaturehouder. Zo kunnen zij op basis van de data de actuele status van de arbeidsmarkt beter aan de kaak stellen: Is het bijvoorbeeld wel zo verstandig om op zoek te gaan naar een starter of kunnen we ons beter richten op de groep(en) met meer jaren werkervaring? En hoe belangrijk is het bijvoorbeeld dat de kandidaat minimaal een hbo-diploma heeft (omdat we dat nu eenmaal altijd vragen)? We benadrukken de doorgroeimogelijkheden in onze vacatureteksten, maar verleiden we hier de ‘senior-doelgroep’ wel mee?

Het was dan ook leuk en interessant om te zien dat wervingsprofessionals van uiteenlopende organisaties (o.a. grote werkgevers, ZZP’ers, reclamebureaus, intermediairs, tekstbureaus en overheidsinstanties) ieder zijn eigen invalshoek had. Verder werden zij deze middag onder genot van een hapje en drankje o.a. bijgepraat over de mogelijkheden en tips & tricks van het DoelgroepenDashboard, de aankomende verbeteringen, het vernieuwde dashboard én de trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Tevens deelden de gebruikers ervaringen met elkaar over hoe zij de data nu in de eigen organisatie inzetten.

‘’Dit zijn slechts een aantal vragen die de wervingsprofessional zichzelf maar ook de vacaturehouder moet stellen om zo effectief mogelijk te werven, iets wat noodzakelijk is gezien de krapte van de arbeidsmarkt’’, zegt Inge Vuik, product owner van het DoelgroepenDashboard bij Intelligence Group. Het DoelgroepenDashboard geeft u snel inzicht in de doelgroep maar óók in de (regionale) markt waarin uw organisatie zich bevindt. Door de grote hoeveelheid data over de doelgroep en de markt, kun je als organisatie doelgroepgericht de markt bewerken en het talent bereiken en verleiden. In de huidige kandidatenmarkt, waarbij de kandidaat het voor het zeggen heeft, is het belangrijk om te weten waar de doelgroep zich bevindt en uw organisatie te onderscheiden van de concurrentie om talent te verleiden om te solliciteren, aldus Inge Vuik.

Krijg hier een sfeerimpressie van het succesvolle eerste evenement dat wij samen met Jobdigger georganiseerd hebben voor de gebruikers van het DoelgroepenDashboard.

 

🍪 Uw cookies zijn niet geaccepteerd

Op deze plaats wordt normaal een dynamische element getoond, zoals bijvoorbeeld een video. Omdat u uw cookies niet geaccepteerd hebt, kunnen we dat helaas (nog) niet doen. Accepteer snel alle cookies onderaan in de cookiemelding of op onze cookiepagina.

 

Bent u benieuwd wat het DoelgroepenDashboard voor uw organisatie kan betekenen?
Neem dan contact met ons op via info@intelligence-group.nl of door te bellen naar 088 730 2800. Samen kijken we hoe u dit dashboard in kunt zetten voor verschillende wervingsvraagstukken.